Nowoczesne doradztwo zawodowe w białostockich szkołach
fot. nadesłane
Nowoczesne podejście do doradztwa zawodowego, współpraca szkół z uczelniami i realne wsparcie w odkrywaniu predyspozycji młodych ludzi – to główne tematy konferencji podsumowującej działalność Miejskiego Zespołu Doradztwa Zawodowego w roku szkolnym 2024/2025.
REKLAMA
Prawie setka uczestników - dyrektorzy szkół, doradcy zawodowi i szkolni koordynatorzy - wzięło udział w konferencji poświęconej nowoczesnym kierunkom doradztwa zawodowego w białostockich szkołach. Wśród zaproszonych gości znaleźli się m.in. zastępca prezydenta Tomasz Klim, sekretarz województwa podlaskiego Monika Kondratowicz, dziekan Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku Alicja Korzeniecka-Bondar, kierownik Pracowni Badań Analiz i Strategii Rozwoju Edukacji w Białostockim Centrum Edukacji Jerzy Mantur czy Mateusz Jaroszewicz z firmy Kapitał Kariery.
Zaprezentowano także pilotażowy program wdrażany w klasach siódmych szkół podstawowych w Białymstoku. Uczniowie brali udział w badaniu testem skłonności BBT-PL, którego celem było dopasowanie przyszłej ścieżki kształcenia do naturalnych preferencji i talentów młodych osób. Zwrócono uwagę na potrzebę tworzenia narzędzi, które pozwolą uczniom usłyszeć samych siebie i podejmować decyzje w zgodzie ze sobą.
W ostatniej części konferencji zaprezentowano wyniki badań dotyczących kompetencji zdrowotnych uczniów. Analiza objęła m.in. wiedzę i postawy młodych ludzi w zakresie odżywiania, higieny, snu, aktywności fizycznej, relacji społecznych oraz zachowań ryzykownych. Wnioski z diagnozy posłużą do lepszego planowania działań edukacyjnych wspierających zdrowie i dobrostan uczniów.
Podczas konferencji poruszono kluczowe tematy związane z przygotowaniem uczniów do świadomego wyboru ścieżki edukacyjnej i zawodowej. Omówiono koncepcję dwukierunkowego transferu wiedzy między uczelniami a szkołami, podkreślając znaczenie współpracy środowiska akademickiego z praktyką edukacyjną. Przedstawiono działania Miejskiego Zespołu Doradztwa Zawodowego prowadzone przez cały rok szkolny – w tym wsparcie uczniów w poznawaniu własnych predyspozycji, rozwijaniu samoświadomości i planowaniu dalszej ścieżki edukacyjnej.Doradztwo zawodowe w szkołach nie może być dodatkiem, powinno być integralnym elementem edukacji, który realnie wspiera młodych ludzi w budowaniu ich przyszłości. Cieszę się, że w Białymstoku rozwija się to podejście w oparciu o wiedzę, doświadczenie i dobre praktyki – powiedział zastępca prezydenta Tomasz Klim.
Zaprezentowano także pilotażowy program wdrażany w klasach siódmych szkół podstawowych w Białymstoku. Uczniowie brali udział w badaniu testem skłonności BBT-PL, którego celem było dopasowanie przyszłej ścieżki kształcenia do naturalnych preferencji i talentów młodych osób. Zwrócono uwagę na potrzebę tworzenia narzędzi, które pozwolą uczniom usłyszeć samych siebie i podejmować decyzje w zgodzie ze sobą.
W ostatniej części konferencji zaprezentowano wyniki badań dotyczących kompetencji zdrowotnych uczniów. Analiza objęła m.in. wiedzę i postawy młodych ludzi w zakresie odżywiania, higieny, snu, aktywności fizycznej, relacji społecznych oraz zachowań ryzykownych. Wnioski z diagnozy posłużą do lepszego planowania działań edukacyjnych wspierających zdrowie i dobrostan uczniów.
PRZECZYTAJ JESZCZE